Niemandsland : roman
Hisham Matar
In the country of men
Amsterdam: Meulenhoff, 2006
253 p.
90-290-7735-2

De Booker Prize kent duidelijk zijn ups and down. Dat heeft niet altijd met het variërende aanbod van romans te maken, maar ook met de jaarlijks wisselende jury die steeds weer andere accenten legt. Steeds meer stemmen gaan dan ook op om de Booker Prize, naar anologie van de belangrijkste Franse literaire prijzen, van een vast jurypanel te voorzien. Alleen zou de bekroning dan wat van zijn ondoorgrondelijkheid verliezen. Een onontbeerlijke factor voor dit populaire literaire kansspel, dat een vaste waarde is geworden op de kalender van de Britse bookmakers. Zo halen onvermijdelijk een aantal belangrijke kanshebbers de shortlist niet en kent de Booker Prize afwisselend jaren waarin een literaire hype bekroond wordt en jaren waarin een gevestigde waarde in de bloemetjes gezet wordt. Na de uitzonderlijke oogst van vorig jaar met John Banville als laureaat, moesten de verwachtingen onvermijdelijk teruggeschroefd worden. Voor de 38e editie kon de Booker Prize geen lijst van superlatieven v…Lees verder
Debuutroman van de Amerikaans/Libische auteur Matar [1970]. 'Niemandsland' gaat over het 9-jarige jongetje Suleiman dat in Libië opgroeit tijdens het bewind van Khadaffi. Zijn vader is politiek actief tegen de revolutionaire dictatuur en wordt opgepakt. Hij wordt gemarteld, maar overleeft. Het verraad, de angst en de dreiging worden onderdeel van Suleimans leven. Ook het traumatische verleden van zijn moeder speelt een rol: ze werd op haar 14e uitgehuwelijkt en kreeg hem op haar 15e. Ondanks haar lichte alcoholisme ervaart Suleiman een innige verbondenheid met haar. Om hem uit militaire dienst te houden laten zijn ouders hem naar Egypte vluchten. Deze prachtige, hartverscheurende roman is geschreven vanuit het perspectief van een negenjarig kind. Het is de eerste roman over Libië; naast de verschrikkingen van het Khadaffi-bewind is er ook ruimte voor ontroerende en liefdevolle passages over de zee, zijn huis, het eten en zijn ouders. Een bijzondere roman voor een groot publiek. Normal…Lees verder